Havárie raketoplánu Challenger

16. července 2009 v 15:48 | Tomáš Kovařík |  System
Raketoplán Challenger havaroval při misi STS-51L přesně 73 sekund po vzletu dne: 28. ledna 1986. Všichni ze sedmičlenné posádky zemřeli.
Tento let byl již od samého začátku předstartovních příprav ohrožován meteorology, kteří varovali před mrazem panujícím ten den na Floridě. Teplota ovzduší byla tehdy kolem -4°C a uvnitř bloků SRB mohlo být až -14°C. Pracovníci NASA byli od firmy Thiokol (která vyrábí motory SRB) varováni, že nadměrný pokles teploty může velmi ovlivnit pružnost a spolehlivost teflonového těsnění mezi jednotlivými segmenty motoru SRB. Ten je totiž složen z pěti oddělitelných segmentů z důvodu snadného převážení. Nicméně ředitel projektu STS a další lidé z NASA konstatovali, že podmínky pro start jsou přijatelné. Všechny přípravy proběhly úspěšně a tak raketoplán Challenger STS-51L odstartoval z floridského mysu Canaveral v 16:38 UT. Prvním znakem, že něco není v pořádku mohl být únik kouře z pravého urychlovacího bloku SRB, přesně ve spoji mezi dvěma spodními segmenty.

Další operace probíhaly bez problémů až do T+59s, kdy pozemní kamery zpozorovaly plamen, šlehající z boku pravého stupně SRB. Ten se z délky 1 m postupně zvětšil až na více než 20m. Za jeho vznik mohlo právě mrazem poničené těsnění mezi segmenty. V pravém stupni SRB byl tlakovými senzory naměřen o hodně menší tlak než by správně měl být. Na Zemi věděli zatím jen o sníženém tahu pravého urychlovacího motoru. Plamen ale zatím teplotou vyšší než 3000°C olizoval nádrž ET a navíc spodní konstrukci s výbušnými šrouby, za kterou byl připojen ke zbytku sestavy raketoplánu.

Od této doby se už bavíme v řádu setin sekund. V T+72,141s pod náporem plamenů praskla spodní držná konstrukce pravého SRB a přesně ve stejný čas prasklo kyslíkové potrubí, vedoucí po vnější stěně nádrže ET. Z přerušeného potrubí začal šlehat další mohutný plamen. V T+72,201s se uvolněný SRB začal stáčet svojí špičkou směrem k nádrži ET. Do té v T+72,884s prudce narazil, prorazil kyslíkovou nádrž a o pár setin sekundy i přepážku mezi kyslíkovou a vodíkovou nádrží. Uvolněný vodík se začal mísit s kyslíkem a okolním vzduchem. V T+73,266s nastala mohutná exploze. Byla při ní zničena celá sestava raketoplánu - orbiter Challenger byl výbuchem nádrže ET naprosto rozmetán. Z obrovské koule po výbuchu vylétly oba stupně SRB, které pokračovaly v neřízeném letu. Z důvodu stočení jednoho SRB nad obydlenou část Floridy byl vydán příkaz od bezpečnostního důstojníka ke zničení.
Takto skončila poslední mise raketoplánu Challenger trvající: 73,631s.

Takto vypadal výbuch sestavy ze Země:



______________
Zdroj mých informací pro tento článek: Mgr. Antonín Vítek. Csc.

 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Lubossch Lubossch | 2. ledna 2014 v 18:22 | Reagovat

Tak to vždycky dopadne, když manažeři přehlasují techniky = zkáza !!!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama